De tarieven mondzorg zijn bekend gemaakt. Komend jaar worden de tarieven voor de tandarts weer bepaald door de Nederlandse Zorgautoriteit, de NZa.
Hier vindt u de prestatieomschrijvingen en tarieven voor tandheelkundige zorg 2025.
Hier vindt u de prestatieomschrijvingen en tarieven voor orthodontische zorg 2025.
De rekening van onze praktijk
Wij begrijpen dat patiënten hun zorgverlener kiezen op basis van vertrouwen.
Persoonlijk contact is hierin onmisbaar.
Daarom versturen wij onze rekeningen voor behandelingen direct vanuit onze eigen praktijk.
Hier gebruiken we de software van Payt voor.
De software maakt het voor u mogelijk om uw rekeningen terug te vinden in een persoonlijke online omgeving (hier heeft u geen account voor nodig), eenvoudig uw rekeningen met iDEAL te betalen en te communiceren met de praktijk wanneer u vragen heeft over uw rekening of
een betalingsregeling wilt treffen.
Vergoeding van uw zorgverzekeraar
Op de rekening die u van ons ontvangt staat duidelijk aangegeven welk bedrag vergoed
wordt door de zorgverzekeraar. Dit is afhankelijk van uw leeftijd, type behandeling en de
voorwaarden van uw verzekeraar. Heeft u een vraag over de vergoeding van uw
zorgverzekeraar? Neem dan direct contact op met uw eigen verzekeraar.
De werkwijze van onze praktijk
De standaard werkwijze van onze praktijk is dat wij uw behandeling eerst indienen bij uw
verzekeraar. Het deel dat niet door uw verzekeraar wordt vergoed brengen we vervolgens bij
u in rekening. U heeft vervolgens 14 dagen om de rekening te voldoen. Dat kan u doen door
gebruik te maken van de digitale betalingsmogelijkheden, zoals iDEAL. Hebben wij nog
geen of een oud e-mailadres van u, maar wilt u wel graag uw rekeningen via de mail
ontvangen? Geef uw e-mailadres dan z.s.m. aan ons door.
Meer informatie over uw rekening, uw online omgeving of over Payt? Bekijk dan
de pagina speciaal voor patiënten of neem rechtstreeks contact met ons op.
Veilig digitaal
Al uw persoonlijke gegevens staan in een streng beveiligde omgeving. De software van Payt
is gecertificeerd (NEN7510), waardoor u er op kunt vertrouwen dat Payt adequaat en veilig
omgaat met uw gegevens.
Vragen over een rekening of herinnering kunt u heel gemakkelijk stellen via e-mail of uw online omgeving. Deze komen rechtstreeks bij de praktijk terecht. Uw mondzorgverlener zal uw vragen zo snel mogelijk beantwoorden.
Heeft u vragen over uw verzekering? Deze kunt u het beste rechtsreeks aan uw verzekeringmaatschappij stellen. Zij kunnen u het beste en het snelste van dienst zijn.
De praktijk verstuurt en incasseert zelf de rekeningen voor de zorg die u bij ons heeft
gehad. Wij voldoen hierbij uiteraard aan alle van toepassing zijnde wet- en regelgeving.
Voor de betalingsvoorwaarden sluiten wij aan bij de algemene betalingsvoorwaarden
voor tandheelkundige zorg in Nederland. Deze kunt u vinden op de website van de
KNMT (Koninklijke Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde)
Wat zijn de belangrijkste betalingsvoorwaarden van uw rekening bij ons?
Wij mogen, als dit mogelijk is, uw rekening declareren bij uw zorgverzekeraar. U ziet een
eventuele vergoeding van de behandeling altijd terug op de rekening. Als u niet wilt dat
wij uw rekening bij uw zorgverzekeraar indienen, dient u dit duidelijk en voorafgaand aan
de behandeling aan te geven bij de praktijk.
Wij verwachten dat u de rekening betaalt vóór de vervaldatum zoals vermeld op de
rekening. Als u de rekening niet voor de vervaldatum heeft betaald, dan bent u in
verzuim zonder dat daarvoor een nadere ingebrekestelling is vereist. Mocht u
onverhoopt de kosteloze herinnering onbeantwoord laten maken we voor een
buitengerechtelijk incassotraject gebruik van Payt debiteurenbeheer. Daarbij zullen ook
wettelijke rente en incassokosten in rekening worden gebracht.
We streven ernaar om de kosten van de zorg zo laag mogelijk te houden. Voorkom
verhogingen door tijdig te betalen en maak zoveel mogelijk gebruik van de digitale
mogelijkheden die wij u daarbij bieden zoals online betalen via iDeal. Zorg ook dat wij
altijd beschikken over uw actuele persoons- en verzekeringsgegevens. Dat voorkomt
onnodige vertragingen, kosten en administratieve werkzaamheden.
Voor vragen over uw rekeningen verzoeken wij u zoveel mogelijk gebruik te maken van
digitale hulpmiddelen. U kunt daarvoor reageren per e-mail op uw factuur door te kiezen
voor e-mail beantwoorden of gebruik te maken van ons factuurportaal. We zullen u dan
zo spoedig mogelijk een antwoord geven.
Hier vindt u de tips over aftrekbare zorgkosten en zorgtoeslag. Misschien kunt u geld besparen door zorgkosten af te trekken. Of heeft u recht opzorgtoeslag?
Sommige zorgkosten zijn aftrekbaar van de belasting.
Het gaat om specifieke zorgkosten. Dit zijn ziektekosten voor bijvoorbeeld fysiotherapie, mondzorg, vervoer en hulpmiddelen. U moet wel aan bepaalde voorwaarden voldoen om zorgkosten te mogen aftrekken. Zo mag u alleen zorgkosten aftrekken die boven een bepaald bedrag uitkomen: het drempelbedrag. De belastingdienst kan u vragen te laten zien dat u de opgegeven kosten heeft gemaakt.Bewaar dus uw rekeningen en eventueel ons declaratieoverzicht als daar kosten op staan die u (gedeeltelijk) zelf betaalde.
Heeft u zorgkosten afgetrokken bij uw aangifte?
Betaalt u na aftrek van zorgkosten weinig of geen belasting? Dan heeft u misschien recht op een tegemoetkoming. Op de website van de belastingdienst vindt u meer informatie. Bent u chronisch ziek of gehandigcapt? Dan brengt dit mogelijk extra kosten met zich mee. U kunt voor deze kosten soms geld krijgen van de gemeente. Informeer hiernaar bij uw gemeente.
Misschien heeft u recht op zorgtoeslag.
De zorgtoeslag is een bijdrage in de kosten van uw zorgverzekering. De belastingdienst Toeslagen bepaalt de hoogte van uw zorgtoeslag. Dit is afhankelijk van uw persoonlijke situatie. Zo blijft de zorg voor iedereen betaalbaar en toegankelijk.